Home Evenementen SWT Wetenschapsfestival
Wetenschapsfestival
Het wetenschapsfestival werd in 2007 voor het eerst gehouden in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Direct bleek het tweedaagse evenement een succes. Sinds het ontstaan van het Wetenschapsfestival zijn al meer dan duizend kinderen op een leerzame en speelse wijze in aanraking gekomen met de wereld van wetenschap en techniek. In groepjes van twee tot drie verdiepen leerlingen zich in de wondere wereld van de bètawetenschap. En terwijl scholieren tijdens het festival deelnemen aan het schaaktoernooi, bestrijden andere deelnemers elkaar met hun zelfgemaakte robots in het roboticatoernooi. Tevens wordt ieder jaar aandacht besteed aan culturele en kunstzinnige activiteiten. In 2010 werd dit verwezenlijkt door middel van een fotowedstrijd waarbij deelnemers werden uitgedaagd de rol van wetenschap en techniek in onze maatschappij in beeld te brengen.

IMG_8856.jpg

Waarom het Wetenschapsfestival?

Nederland en de Europese Unie spelen een belangrijke rol in de mondiale kenniseconomie. Ondanks het feit dat ontwikkelingen op het gebied van Bètawetenschappen, innovatie en ondernemen door de overheid worden gestimuleerd, dreigt er in de nabije toekomst een ernstig tekort aan technici op de arbeidsmarkt. Bij Stichting Witte Tulp staat talentontwikkeling centraal, het vergroten van de populariteit van bètawetenschappen en techniek ziet de stichting dan ook als een belangrijk doel. De weg van scholier tot laboratoriumonderzoeker lijkt vaak lang en moeizaam en kinderen komen slechts op beperkte wijze in aanraking met techniek in het onderwijs. Daarbij worden bètastudies meestal gezien als stoffige en saaie aangelegenheden, niet erg ‘cool’ dus! Het Wetenschapsfestival bewijst dat wetenschap en techniek wel degelijk tot de verbeelding kunnen spreken en vaak veel ‘cooler’ zijn dan gedacht. Scholieren komen middels de activiteiten tijdens het festival vaak op de meest inventieve methoden om techniek te bedrijven en vinden doorgaans snel aansluiting bij de eigen leefwereld. Op deze manier komt de toekomstige bètawetenschapper in aanraking met een vakgebied dat vooralsnog te vaak onderbelicht blijft.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.wetenschapsfestival.nl